Panaceum na obrzęki
29 marca 2020Portal pełen muzyki
29 marca 2020Zapachy i kolory towarzyszą człowiekowi od zawsze. Natura przez tysiące lat zakodowała je w naszej psychice. Zapachy perfum, olejków, żywic, kolory kwiatów, owoców, ziół, nieba, wody, lasu, łąk to świat, w którym żyje nam się przyjemniej.
Kolory i zapachy w kosmetyce pełnią bardzo ważną rolę. Wrażliwość powonienia i wzroku jest cechą indywidualną, ale istnieją pewne reguły i skojarzenia, które pozwalają działać na klienta tak, by wywołać określone reakcje.
Zmysł węchu jest najczulszym ze zmysłów.
Bodźce zapachowe błyskawicznie docierają do mózgu i uruchamiają pozytywne lub negatywne reakcje. Mogą wywołać akceptację, sympatię, pożądanie lub odwrotnie, niechęć lub odrazę. Zapachy mogą także leczyć, stąd popularność aromaterapii.
Sztuka tworzenia i filozofia holistyczna
Przygotowywanie kosmetyku to kreowanie nie tylko jego wpływu na skórę, za co odpowiada receptura, ale też odpowiedni dobór zapachu oraz właściwe połączenie z projektem kolorystycznym opakowania. Dopiero harmonijne zestawienie tych elementów w jedną całość daje przyjazny dla klienta efekt, a także jasny przekaz idei produktu.
Taki sposób podejścia do przygotowywanie kosmetyków był reakcją na zmęczenie kulturą przemysłową, dominującą przez długie lata. To holistyczna filozofia, która bardzo dobrze przyjęła się w branży kosmetycznej. Dowodem na to są reklamy podkreślające przyjemność, relaks, odprężenie, a czasem wręcz ekstatyczne doznania płynące z używania reklamowanego kosmetyku. Rozwój ośrodków SPA & Wellness, wykorzystujących w zabiegach zapachy i kolory, jest także świetnym tego potwierdzeniem.
Kosmetyk ma działać na wiele zmysłów, tworzy się produkty polisensoryczne, które wpływają zarówno na zmysł wzroku jak i na powonienie lub na zmysł dotyku. Mamy więc nie tylko racjonalne działanie na konkretny problem pielęgnacji, ale też przyjemność i radość stosowania, bo kosmetyk pięknie pachnie, ma atrakcyjną barwę i jest miły w kontakcie ze skórą, a może także być ozdobą toaletki czy półki w łazience. Opakowanie typu soft touch, z materiału przyjemnego w dotyku, to także jeden z elementów działania na klienta. Obcujemy z ładnymi, czasami wręcz wyszukanymi kształtami opakowań, bywają jak małe dzieła sztuki, szczególnie w perfumerii. Wielokrotnie flakony do perfum tworzyli wielcy artyści.
Trochę muzyki
Pracę wybitnych perfumiarzy określa się jako sztukę, a tę porównuje się do komponowania muzyki. Oto kilka przykładów muzycznego języka. Perfumiarz w swym laboratorium posiada „organy”, czyli wielopoziomowe układy półek z próbkami różnych substancji aromatycznych. Poszczególne składniki – nuty zapachowe – zestawia w akordy, a akordy tworzą kompozycje.
Kompozycje zapachowe opisywane są poprzez określenia zastosowanych nut.
Nuta górna (głowy) to pierwsze wrażenie wywołane najbardziej lotnymi składnikami. Ma ono budzić zainteresowanie zapachem, ale trwa krótko: kilka lub kilkanaście sekund. Nuta środkowa (serca) to główna nuta kompozycji, która rozwija się pod wpływem temperatury ciała dopiero po kilku lub kilkunastu minutach od naniesienia na skórę. Trwa zwykle do 2 godzin. Nuta końcowa (bazowa) ujawnia się po 20-30 minutach i jest wyczuwalna przez wiele godzin, zależnie od typu i jakości perfum.
Przyjemności i praktyczne zastosowania
Tak więc mamy przyjemność czerpaną z używania, ale nie można pominąć przyjemności kupowania. Sprzedający prześcigają się w eksponowaniu, układaniu i podświetlaniu tego, co wykreowali projektanci. Widać to szczególnie w eleganckich, selektywnych perfumeriach czy na targach branżowych. Wprowadzanie na rynek wyrobów perfumeryjnych to całe spektakle, podczas których zapach przeplata się z kolorem i muzyką. Kobiety z natury ulegają tej magii, ale także mężczyźni coraz częściej dają się uwieść holistycznemu czarowi zapachów, kolorów i kształtów.
Kolor może służyć także do bardziej praktycznych zastosowań. Są produkty, które poprzez zmianę koloru sygnalizują, że składniki aktywne z nałożonej na twarz maseczki zostały już przyswojone przez skórę. Jeśli z bladoróżowej emulsji robi się liliowa, a zielona zmienia się w niebieską to sygnał, że można zmyć to co pozostało po zabiegu, bo składniki aktywne już wniknęły w skórę. Proste i praktyczne, a równocześnie bardzo atrakcyjne marketingowo.
Psychologia koloru i zapachu
Kolory kojarzą się z określonymi typami zapachów. Wzbudzają różne emocje i przywołują wspomnienia. W kosmetyce, a szczególnie w perfumerii stosuje się taki dobór kolorów, by te od razu przywoływały wizerunek zapachu.
W odpowiednio zaaranżowanych wnętrzach gabinetów kosmetycznych, w centrach odnowy biologicznej czy zaciszu naszych domów, w duchu holistycznej filozofii pozbywamy się stresów, szukamy energii lub ukojenia, dbamy nie tylko o ciało, ale i o psyche. Za pomocą kolorów, zapachów i muzyki, przy użyciu starannie opracowanych kosmetyków z pewnością jest to łatwiejsze.Czerwony kolor nasuwa skojarzenia z energią, ogniem, ciepłem, aktywnością, radością, dobrym nastrojem. To kolor, który przyciąga wzrok, skupia uwagę. Obiecuje ciepło, zmysłowość lub pośpiech i ruch.Niebieski to kolor wody, jej uspokajającego działania. Kojarzy się z niebem, przestrzenią, zawiera pierwiastek duchowy dla pragnących ciszy i spokoju. To kolor morza i jego bezkresu. W pielęgnacji skóry to kolor kosmetyków do nawilżania skóry.Żółty kolor to kolor słońca, kojarzy się z dobrym samopoczuciem, optymizmem, energią do działania. Kolor żółty jest kojarzony z liniami kosmetyków do opalania.Zielony to kolor harmonii przyrody, ułatwia odpoczynek, daje poczucie spokoju, bezpieczeństwa i równowagi. Kojarzy się ze świeżością, delikatnością, naturą, roślinami. Zieleń to także nawilżanie oraz linie do cery wrażliwej.Różowy jest kolorem zmysłowego ciepła, delikatności rozkwitających kwiatów, a w perfumerii otula swoją ciepłą nutą.
mgr Barbara Włudyka
Konsultant ds. badań i rozwoju branży kosmetycznej, biolog, kosmetolog,
absolwentka Uniwersytetu Jagiellońskiego
źródło: www.solarium.net.pl
„SOLARIUM & Fitness” nr 4/2009 ss. 74-75