Niedoceniane dźwięki
29 marca 2020Z myślą o Tobie
29 marca 2020Wykwalifikowana kosmetyczka stale poszerza swoją wiedzę – uczestniczy w szkoleniach i dodatkowych kursach, posiada szeroki wachlarz wiedzy z zakresu skinologii, czyli budowy, składu chemicznego i potrzeb skóry, dzięki której dobiera najlepsze metody pielęgnacyjne. Na bieżąco śledzi nowości i rozwój urządzeń kosmetycznych. Poza tym powinna być otwarta na ludzi, akceptować ich i ufać im. Kosmetyczka z powołania to osoba lubiana, doceniana i podziwiana. Bowiem klienci są skłonni wierzyć i słuchać tych, do których żywią sympatię. Sporo tego, ale to jeszcze nie koniec!
Obok zawodowych umiejętności, takich jak specjalistyczna wiedza, znajomość języków czy kreatywność, aż 65% ankietowanych (ankieta przeprowadzona wśród klientów kilkunastu salonów kosmetycznych w Polsce) uważa, że kosmetyczka powinna emanować „ciepłem emocjonalnym”. Czym jest, to ciepło? Potocznie należy rozumieć je jako dawanie ludziom uśmiechu, radości, unikanie oceniania innych, widzenie i werbalizowanie pozytywnych cech u drugiego człowieka, bycie dla kogoś, a nie jedynie obok.
Umiejętność sprawnej i skutecznej komunikacji ma znaczenie w odnoszeniu sukcesu zawodowego. Dlatego na sukces w pracy kosmetyczki skła- da się również znajomość określonych mechanizmów psychologicznych kierujących życiem społecznym. Zachowanie kosmetyczki powinno być podporządkowane jednemu celowi: powinno wywoływać w kliencie pozytywne emocje wobec własnej osoby. Dla klientów spotkanie z kosmetyczką ma być miłe, relaksujące, a co najważniejsze bezstresowe. Kosmetyczka powinna zwracać uwagę na klienta i okazywać zainteresowanie jego osobą poprzez: kontakt wzrokowy, zadawanie pytań, patrzenie na świat oczami klienta, porządkowanie w myślach, tego co nam przekazał, by móc fachowo odpowiedzieć na zadane pytania i zaproponować odpowiednie programy pielęgnacyjne w gabinecie. Sprowadza się to do koncentracji na kliencie, by czuł, że jest dla nas ważny i słuchany.
Kosmetyczka – ekspert
Wszelkie badania i doświadczenia wieloletnie potwierdzają, że im bardziej kosmetyczka jest kompetentna, tym bardziej klienci są pod jej wpływem i tym bardziej skłonni są ją uznać za wiarygodną. Kosmetyczka powinna więc posiadać perfekcyjną wiedzę na temat leczenia danego schorzenia, a także umiejętność rozwiązywania wszelkich problemów jakie wynikną w trakcie wizyty w salonie kosmetycznym. Dzięki temu będzie postrzegana jako ekspert, wybitny fachowiec. Dobra kosmetyczka przede wszystkim jest osobą cierpliwą i chętnie udziela porad swoim klientkom. Dlatego budujmy swój autorytet wobec klientów, dbajmy o wygląd zewnętrzny.
Siła pierwszego wrażenia
Bardzo ważnym momentem prezentacji siebie i swoich umiejętności jest pierwsze spotkanie z pacjentem. Już wtedy dokonujemy pierwszej ze swojego punktu widzenia oceny kosmetyczki. Klient musi mieć poczucie bezpieczeństwa. Należy pamiętać, że szczególnie pierwsza wizyta potrafi zaburzyć to poczucie. Klient nie zna nas, a namiary na gabinet wziął z reklamy w gazecie albo ulotki, którą znalazł w drogerii. To rodzi niepewność i lęk.
Pamiętajmy, że kosmetyczka buduje swój autorytet przez cały czas trwania wizyty i może go zniszczyć, niestety, również na zakończenie. Dlatego powinna być stale skoncentrowana na tym co robi! Ważne jest by pamiętać, że autorytetu w odniesieniu do własnej osoby nie budujemy tylko na jedną wizytę i nie tylko w odniesieniu do klientów.
Budowanie dobrych relacji z klientem możemy osiągnąć poprzez aktywne słuchanie, osobiste ciepło, akceptację drugiej strony, pokonywanie barier fizycznych, psychicznych, uwzględnianie uczuć klientów, pozwalanie klientom na wyrażanie swoich myśli, elastyczność, cierpliwość, słuchanie, zapamiętywanie imion, nazwisk klientów czy wnikliwe obserwowanie, a także obiecywanie tylko tego, co można dotrzymać, uśmiechanie się, ale z tym chyba żadna kosmetyczka nie ma problemu, a jeśli tak, to niestety, według mojej oceny, nie powinna być kosmetyczką. Kosmetyczka w kontakcie z klientami musi pamiętać o tym, że powinna dbać o swój wygląd: strój, fryzurę, dyskretny zapach.
Charyzmatyczna osobowość
Dlaczego właściwie poruszam taki temat? Jak wiemy kosmetologia rozwija się w bardzo szybkim tempie, na rynku istnieje bardzo duża konkurencja wśród salonów kosmetycznych, ośrodków SPA, gabinetów medycyny estetycznej. Klienci idąc do takiego miejsca chcą mieć pewność, że o ich urodę będzie dbać wykwalifikowana specjalistka.
Chcę zwrócić szczególną uwagę na to, kim tak naprawdę jest kosmetyczka, która nie tylko orientuje się w najnowszych trendach stylizacji paznokci, ale posiada umiejętności z psychologii w najszerszym znaczeniu tego słowa.
Jakimi więc cechami wyróżnia się kosmetyczka? Otóż przede wszystkim posiada charyzmatyczną osobowość – naturalny dar, radość, wdzięk. Posiadanie takiej cechy powoduje, że przyjmuje wszelkie wyzwania, kieruje się odwagą w podejmowaniu szybkich, niekiedy ryzykownych decyzji. Osoby charyzmatyczne wykazują zainteresowanie innymi. Nie czują obaw przed kontaktami z nieznajomymi, potrafią w interesujący sposób prowadzić rozmowę. Przekazują innym swój zapał i zaangażowanie, okazują uczucia. Nie tylko potrafią okazywać uczucia: radość, entuzjazm, zadowolenie, zaniepokojenie, ale także odczuwają je u innych. Jak się okazuje, kosmetyczka nie ogranicza się do minimum (wbrew niektórym opiniom) i zawsze stara się przekazać swoim klientkom fachową wiedzę.
Anna Paruzel
Kosmetolog, specjalizuje się w skinologii.
źródło: www.solarium.net.pl
„SOLARIUM & Fitness” nr 3/2012 str. 46-47